تبلیغات
«أللَّهُمَّ کُن لِوَلیِکَ ألحُجَّةِإبنِ الحَسَن صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَعَلی آبَائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَة وَ فِی کُلِّ السَاعَة وَلِیَّاً وَ حَافِظَاًً وقَائِداً وَ نَاصِراً و دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ أَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیهَا طَویلاً » زیست شناسی زیستا - در ستایش خرما آموزشی - خبری
زیست شناسی زیستا
منوی كاربری

این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !    ایمیل  به مدیر وبلاگ !    این وبلاگ را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !

پیغام مدیر : ورود شما را به وبلاگ زیست شناسی زیستا خوش آمد عرض میکنم امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده شما قرار گیرد.

نظرسنجی
دوست دارید چه موضوعاتی به وب لاگ اضافه شود






صفحات وبلاگ
لینكدونی
لوگوی ما
چند خبر
لینكستان
        در ستایش خرما
خرما میوه‌ای است بهشتی كه نام آن در كتاب‌های مقدس آسمانی بارها تكرار شده است. گیاه‌شناسان معتقدند كه به احتمال قریب به یقین خرما از سرزمین‌های حوالی خلیج فارس منشا گرفته است. خرما در دوران باستان به فراوانی در سرزمین‌های بین دو رود نیل و فرات وجود داشته و گفته می‌شود محدوده رشد آن در دوران پیش از تاریخ از سنگال تا حوزه رودخانه ایندوس در شمال هند را در برمی‌گرفت.
شواهد باستان‌شناسی مربوط به كشت خرما در غرب عربستان به 4000 سال پیش از میلاد مسیح تعلق دارند. خرما در این نواحی به عنوان نماد باروری و زایش مورد توجه خاص مردم بوده است و چادرنشین‌‌ها آن را در واحه‌های بیابانی می‌كاشتند.

اعراب خرما را با خود به اسپانیا بردند. بعدها بتدریج خرما از آسیا و عمدتا خاورمیانه به استرالیا و قاره آمریكا نیز برده شد. سیاحان اسپانیایی نیز خرما را به نیومكزیكو و كالیفرنیا معرفی كردند تا جایی كه كالیفرنیا امروزه یكی از تولیدكنندگان خرماست. بیش از 3000 نوع خرما در جهان شناخته شده است كه برخی از آنها مانند هلیله، مضافتی، شكری چرپان و بارشاهی در ایران وجود دارد.

تا 30 درصد وزن خرما را آب تشكیل می‌دهد. میوه خرما 2 درصد پروتئین و كمتر از 2 درصد چربی و املاح دارد. پروتئین و آب موجود در آن بسته به نوع خرما و مرحله رسیدن آن فرق می‌كند.

100 گرم خرمای تازه دارای 163 كیلوكالری انرژی ، 0.9 گرم پروتئین ، 0.3 گرم چربی ، 38 گرم گلوسید ، 30‌ میلیگرم فسفر ، 1.3 میلی‌گرم آهن ، 650 میلی‌گرم پتاسیم ، 65 میلی‌گرم منیزیم ، 70 میلی‌گرم كلسیم ، 2 میلی‌گرم آهن ، 2.2 میلی‌گرم نیاسین است.

به دلیل سدیم كم آن (یك میلی‌گرم در 100 گرم خرما)، برای افراد دچار فشار خون بالا كه باید رژیم كم سدیم داشته باشند، مفید است.

تحقیقات نشان داده خرما با توجه به داشتن مقدار قابل توجه فیبر خوراكی می‌تواند از بسیاری سرطان‌ها مانند سرطان كولون و معده پیشگیری كند.

یكی از خواص خرما ملین بودن آن است. اگر 6 تا 7 عدد خرما را در 2 لیوان آب جوش خیس كرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشید خاصیت آن را به وضوح می‌بینید.

خاصیت دیگر خرما، خنثی كردن اسید معده است، از آنجا كه زیادی اسید معده باعث ترش كردن و دل‌درد می‌شود، در طب سنتی چین برای رفع دل درد 2 تا 3 عدد خرمای تازه و له شده را در آب جوش انداخته آن را هم زده و می‌نوشند.

تا خرما شدن‌

میوه خرما از زمان تشكیل تا هنگام رسیده شدن باید 4 مرحله را پشت‌سر بگذارد كه عبارتند از: مرحله نخست كه میوه‌ای به رنگ سبز، سفت و تلخ است و به آن (چاقالی) می‌گویند، ذخیره قند خرما در این مرحله گلوكز و فركتوز است.

مرحله دوم 6 هفته به طول می‌انجامد. در این مرحله میوه هنوز سفت است، اما رنگ آن به زرد  نارنجی یا قرمز تغییر می‌یابد و ذخیره قند آن عمدتا ساكاروز است و به آن خرما خارك می‌گویند.

مرحله سوم كه به آن رطب می‌گویند، 4 هفته طول می‌كشد. میوه در این مرحله نیمه رسیده و به رنگ قهوه‌ای است.

مرحله چهارم 2 هفته طول می‌كشد. در این مرحله میوه رسیده است. برخی میوه را وقتی رنگش هنوز روشن است، برداشت و برای رسیده‌تر شدن در شرایط دمایی مناسب انبار می‌كنند. مثل رطب مضافتی و كبكاب (زرد طلایی) و بعضی دیگر در گرمای خرماپزان بر سر نخل می‌مانند تا نیمه‌خشك شود كه به آن خرما می‌گویند، مثل خرمای پیارم.

10 نكته درباره خرما

1- سعی كنید به جای قند و شكر از خرما برای نوشیدن چای استفاده كنید.

2- در آشپزی و شیرینی‌پزی نیز به جای شكر می‌توانید از خرما استفاده كنید.

3- ورزشكاران به علت فعالیت زیاد، می‌توانند از عصرانه‌ای مقوی كه با خرما باشد استفاده كنند.

4- خرما برای كاهش چربی‌های خون موثر است.

5- با مصرف خرما می‌توان احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را كاهش داد. عصاره خرما با جلوگیری از رشد میكروب عامل پوسیدگی دندان، احتمال ابتلا به این عارضه را كاهش می‌دهد.

6- خرما میوه بسیاری مغذی و كامل است كه می‌توانید به همراه چای یا آب جوش در افطار آن را میل كنید.

7- خرما دارای قند زیادی است. در واقع حدود70 درصد آن را كربوهیدرات تشكیل می‌دهد، 25 درصد قند آن ساكاروز و 50 درصد آن گلوكز است.

8- فیبر موجود در خرما برای بهبود عملكرد سیستم گوارش و هضم و دفع مواد غذایی مفید است. 

9- كسانی كه بیماری قند دارند باید كمتر از این میوه استفاده كنند.

10- برای خواب راحت و با آرامش می‌توانید قبل از خواب یك عدد خرما و یك لیوان شیر گرم میل كنید.

منبع:

نوشته شده توسط عباس طالبی ساعت 05:08 ب.ظ در روز : شنبه 14 شهریور 1388

ویرایش شده در - و ساعت -

لینك ثابت | نظرات ()


مطالب پیشین