تبلیغات
«أللَّهُمَّ کُن لِوَلیِکَ ألحُجَّةِإبنِ الحَسَن صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَعَلی آبَائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَة وَ فِی کُلِّ السَاعَة وَلِیَّاً وَ حَافِظَاًً وقَائِداً وَ نَاصِراً و دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ أَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیهَا طَویلاً » زیست شناسی زیستا - همه چیز درباره خرما آموزشی - خبری
زیست شناسی زیستا
منوی كاربری

این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !    ایمیل  به مدیر وبلاگ !    این وبلاگ را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !

پیغام مدیر : ورود شما را به وبلاگ زیست شناسی زیستا خوش آمد عرض میکنم امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده شما قرار گیرد.

نظرسنجی
دوست دارید چه موضوعاتی به وب لاگ اضافه شود






صفحات وبلاگ
لینكدونی
لوگوی ما
چند خبر
لینكستان
        همه چیز درباره خرما عمومی ,
خرما میوه‌ای است بسیار مقوی كه حاوی مواد معدنی زیادی همچون پتاسیم، روی، منگنز، آهن و ویتامین‌هایA ،B وE است و این روزها به دلیل فرا رسیدن ایام روزه‌داری، از طرفداران بیشتری برخوردار است و اغلب روزه‌داران روزه خود را با این میوه بهشتی افطار می‌كنند.

دكتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه و رئیس دانشكده و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور در تعریف این میوه شیرین می‌گوید: در 100 گرم خرما 125 كیلو كالری موجود است و این در حالی است كه در هر 100‌گرم قند، 400 كیلو انرژی موجود است و این بدین معنی است كه مقدار انرژی ناشی از خوردن خرما از قند ساده بسیار كمتر است و بسیار كمتر از قند، افراد را دچار چاقی و اضافه وزن می‌كند. به عنوان مثال در 100 گرم قند و شكر معمولی 9/99 درصد خالص آن انرژی‌زا می‌شود؛ در حالی كه در 100 گرم خرما حدود 30 درصد قند موجود است و بقیه آن، حاوی مواد دیگری است كه از جمله این مواد مختلف، پروتئین است.

به گفته وی، 100 گرم خرما حاوی 5/1 درصد پروتئین گیاهی از جنس مرغوب می‌باشد. این متخصص تغذیه با اشاره به این كه در خرما، مقداری نیز فیبر غذایی موجود است، اظهار می‌كند: فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن كارتنوئید یا مواد رنگی در خرماست كه پیش‌ساز ویتامینA و آنتی‌اكسیدان محسوب می‌شود كه جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول‌ها را می‌گیرد.

دكتر درستی یادآور می‌شود: خرما علاوه بر نكات گفته شده، مقدار قابل توجهی فولات و یا همان اسیدفولیك به بدن می‌رساند كه جهت خون‌رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می‌شوند علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف كنند.

فولات به عنوان ماده خونساز در خرما موجود است؛ هرچند كه مقدار آهن خرما آنچنان زیاد نیست، به همین جهت برای خونسازی بدن احتیاج به 3 ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین12 B دارد كه در غذاهای حیوانی یافت می‌شوند. پس برای این منظور بایستی از غذاهای متنوع استفاده كرد.

این متخصص تغذیه یادآور می‌شود: ویتامینC یكی دیگر از مواد مغذی خرماست كه این ویتامین برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناك خونریزی‌دهنده یا همان اسكوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، 60 میلی‌گرم ویتامینC دریافت كند كه تقریبا در هر 100 گرم خرما 14‌گرم ویتامینC موجود است.

وی درخصوص پتاسیم موجود در خرما خاطرنشان می‌كند: پتاسیم در این میوه به میزان قابل توجهی موجود است كه برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای كار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است كه به هم خوردن آن در بدن، بسیار خطرناك است. علاوه بر آن، خرما حاوی میزان قابل‌توجهی منیزیم است كه برای اعصاب و عضلات ضروری است.

نوشته شده توسط عباس طالبی ساعت 05:03 ب.ظ در روز : شنبه 14 شهریور 1388

ویرایش شده در - و ساعت -

لینك ثابت | نظرات ()


مطالب پیشین