تبلیغات
«أللَّهُمَّ کُن لِوَلیِکَ ألحُجَّةِإبنِ الحَسَن صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَعَلی آبَائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَة وَ فِی کُلِّ السَاعَة وَلِیَّاً وَ حَافِظَاًً وقَائِداً وَ نَاصِراً و دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ أَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیهَا طَویلاً » زیست شناسی زیستا - لبنیات در ماه رمضان فراموش نشود آموزشی - خبری
زیست شناسی زیستا
منوی كاربری

این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !    ایمیل  به مدیر وبلاگ !    این وبلاگ را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !

پیغام مدیر : ورود شما را به وبلاگ زیست شناسی زیستا خوش آمد عرض میکنم امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده شما قرار گیرد.

نظرسنجی
دوست دارید چه موضوعاتی به وب لاگ اضافه شود






صفحات وبلاگ
لینكدونی
لوگوی ما
چند خبر
لینكستان
        لبنیات در ماه رمضان فراموش نشود عمومی , کوتاه علمی ,

شیر، دوغ، پنیر و ماست همه از فرآورده‌های لبنی هستند كه در این ماه مورد كم‌لطفی قرار گرفته و جای آنها را تنقلات كم‌ارزش پر می‌كند.

در این خصوص برخی افراد نیز به تصور آن كه بتوانند از لبنیات در ساعاتی كه اجازه خوردن دارند استفاده نمایند در همان ساعات اولیه افطار مبادرت به خوردن چای شیرین با پنیر می‌كنند. این افراد معتقدند از این طریق می‌توانند نهایت استفاده از لبنیات را ببرند غافل از این كه مصرف توام پنیر با چای می‌تواند از ارزش تغذیه‌ای خصوصا كلسیم پنیر بكاهد.

برخی دیگر نیز با افزودن شیر به چای خود نه تنها شیر را بی‌ارزش می‌كنند بلكه از خاصیت چای نیز می‌‌كاهند. شیر، پروتئینی موسوم به كازئین دارد كه ضمن تداخل با چای غلظت كاتچین چای را كاهش می‌دهد.

كاتچین فلاونوئیدی است كه از قلب و عروق محافظت می‌كند لذا، وقتی كه شیر به آن اضافه می‌شود اثر بیولوژیك چای از بین رفته و علاوه بر بی‌اثر كردن تاثیر چای در اتساع عروق، تاثیر آنتی‌اكسیدانی و شاید ضدسرطانی این نوشیدنی را نیز خنثی می‌كند بنابراین بهتر است در همان ساعات اولیه افطار پنیر را به همراه سبزی تازه یا برش‌های خیار و گوجه‌فرنگی میل كرده و یا به مصرف فرنی یا شیر برنج بپردازید و در صورت تمایل به مصرف آش نیز از یك كاسه آش ماست كه از برنج، گوشت چرخ كرده و ماست تهیه شده و غذای سبك، سهل‌الهضم و كم‌چرب است، استفاده نمایید.

از سوی دیگر اگر هنگام افطار به جای چای از شیر گرم كم‌چرب استفاده نمایید لطف بزرگی در حق خود كرده‌اید. در این رابطه كارشناسان علوم غذایی معتقدند برای گرم كردن شیرهای استریلیزه یا پاستوریزه شده جهت حفظ ارزش غذایی و حذف كمترین مقدار كلسیم و ویتامین آنها، نیازی به جوشاندن آنها نیست و تنها با كمی حرارت می‌توان شیر را گرم كرد.

جوشاندن شیرهای پاستوریزه یا استریلیزه، سبب ایجاد تغییرات عمده در تركیبات شیر و از بین بردن ویتامین‌های حساس به حرارت و كاهش جذب میزان كلسیم محلول در شیر می‌شود. پروتئین‌های شیر با حرارت همچون تخم‌مرغ منعقد می‌شوند و به دیواره یا كف ظرف شیر در حال جوش می‌چسبند.

این پروتئین‌ها از ارزش غذایی بالایی برخوردارند و در صورتی كه به ظرف چسبیده و استفاده نشوند 20 تا 25 درصد از ارزش پروتئینی شیر كاسته می‌شود. از این رو، لازم است كه شیر را هنگام گرم كردن به هم بزنیم تا پروتئین‌‌های منعقد شده در آن معلق شود و به كف یا دیواره‌های ظرف نچسبد.

بدین ترتیب ارزش پروتئینی شیر حفظ خواهد شد. بنابراین 20 دقیقه جوشاندن شیر پاستوریزه یا استریلیزه كاری غلط است.

توجه: برای اطمینان از فساد یا سلامت شیر می‌توانید مقدار بسیار كمی از آن را داخل ظرفی جداگانه حرارت دهید. به این ترتیب سلامت شیر مشخص می‌شود بی آن كه آسیبی به تركیبات آن وارد شود.

در ضمن روزه‌داران باید بدانند مصرف مایعات خیلی گرم یا خیلی سرد هنگام افطار می‌‌تواند باعث درد معده شود كه باید به آن توجه داشت.

منبع:

نوشته شده توسط عباس طالبی ساعت 01:13 ب.ظ در روز : پنجشنبه 5 شهریور 1388

ویرایش شده در - و ساعت -

لینك ثابت | نظرات ()


مطالب پیشین