تبلیغات
«أللَّهُمَّ کُن لِوَلیِکَ ألحُجَّةِإبنِ الحَسَن صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَعَلی آبَائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَة وَ فِی کُلِّ السَاعَة وَلِیَّاً وَ حَافِظَاًً وقَائِداً وَ نَاصِراً و دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ أَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیهَا طَویلاً » زیست شناسی زیستا - كمبود «روی» آموزشی - خبری
زیست شناسی زیستا
منوی كاربری

این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !    ایمیل  به مدیر وبلاگ !    این وبلاگ را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !

پیغام مدیر : ورود شما را به وبلاگ زیست شناسی زیستا خوش آمد عرض میکنم امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده شما قرار گیرد.

نظرسنجی
دوست دارید چه موضوعاتی به وب لاگ اضافه شود






صفحات وبلاگ
لینكدونی
لوگوی ما
چند خبر
لینكستان
        كمبود «روی» عمومی , کوتاه علمی ,
عنصر روی یكی از عناصر ضروری در تامین سلامت بدن است كه كمبود آن عوارض فراوانی ایجاد می‌كند. این ماده بعد از آهن، بیشترین میزان یك ماده معدنی را در بدن داراست. بیشترین مقدار روی (20 درصد كل روی موجود در بدن) در چشم‌ها، لوزالمعده و پوست ذخیره شده است. به همین دلیل این عنصر از ضایعات پوستی، اگزما و سایر عوارض پوستی جلوگیری می‌كند و بسیاری از بیمارانی كه چنین ضایعاتی دارند، با استعمال پمادهای جلدی یا خوردن داروهای حاوی روی درمان می‌شوند.

چرا كمبود «روی»

یكی از مهم ترین علل كمبود روی در بدن، دریافت كم آن از طریق مواد غذایی است. این حالت به ویژه در كودكان، جوانان و كسانی كه برای مدت طولانی رژیم غذایی دارند، دیده می‌شود. مواد غذایی غنی از روی و آب نوشیدنی، مهم ترین منابع روی در طبیعت است‌.

اختلال در جذب روده‌ای هم می‌تواند سبب كاهش این عنصر مهم در بدن شود. خوردن سبوس گندم  یا سبوس سایر غلات و اسفناج می‌تواند مانع از جذب روی در بدن شود. برخی از داروها نیز مانع از جذب روی در بدن می‌شود.

مشكلات آن‌

 باروری و بارداری، تابع وجود روی در بدن است. به دنبال كمبود روی، لكه‌های سفید در روی ناخن، تشكیل ایجاد شود. همچنین كمبود روی از علل بسیار مهم ریزش مو  است. كمبود این فلز می‌تواند كاهش قدرت سیستم ایمنی بدن را در پی داشته باشد. همچنین دیده شده است كه اختلالات حافظه، می‌تواند حاصل از كمبود روی در بدن باشد. كمبود روی، می‌تواند خود را با پوكی استخوان، ریختن  دندان‌ها، بیماری تیروئید، بی اشتهایی و تغییر شكل ناخن‌ها نیز نشان دهد. همچنین كمبود روی بر رشد سیستم عصبی به ویژه در كودكان و نوزادان تاثیر منفی دارد. یكی از علل كمبود رشد در كودكان، می‌تواند كمبود روی در بدن آنها باشد.

نیاز بیشتر به «روی»

برخی گروه‌ها نیاز بیشتری به روی دارند. از این گروه می‌توان به ‌ خانم‌های شیرده و باردار، ورزشكاران، بیماران دیابتی، افراد كم خون، بیماران سرطانی، سیگاری‌ها و بیمارانی كه دارای مشكلات  كبدی و كلیوی اشاره كرد.

موادی با «روی» فراوان‌

در شرایط عادی خانم‌ها، روزانه حداقل 10 میلی گرم و آقایان حداقل 12 میلی گرم روی نیاز دارند. بیشتر دیده می‌شود كه مقدار مصرف روی بسیار كمتر از مقدار مورد نیاز است.

جگر، گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، ماهی، میگو، تخم مرغ، شیر و لبنیات، غلات سبوس دار، آجیل، بادام زمینی، مخمر، گردو، عدس، انواع لوبیا، تخمه كدو و سایر انواع تخمه‌ها  منابع غنی روی محسوب می‌شوند.

به طور تقریبی در هر گرم گوشت 3 تا 5 میلی گرم روی وجود دارد. با خوردن هر 100گرم عدس یا نخود  نیز می‌توان 4 تا 5 میلی گرم روی به بدن رساند. تخم كدو حاوی روی فراوان است و در هر 100 گرم آن 5/6 تا 5/7 میلی گرم روی یافت می‌شود.100 گرم جوانه گندم  نیز حاوی 17 میلی گرم روی است.

نان سفید، چربی‌ها و شكر كه بسیار مورد علاقه همه مردم هستند فاقد روی هستند.

درمان كمبود «روی»

گاهی كمبود روی با رژیم غذایی قابل اصلاح نیست كه در این حالت پزشك اقدام به تجویز مكمل‌های روی می‌نماید.
تمام مكمل‌های روی بایستی همراه با غذا مصرف شوند تا از ایجاد تهوع جلوگیری شود.توجه داشته باشید، افرادی كه برای مدت طولانی روزانه 50 تا 300 میلی گرم روی مصرف می‌كنند، می‌توانند دچار اختلال در جذب آهن و مس شده و به كمبود این دو املاح در بدن دچار شوند. افرادی كه دچار ناراحتی‌هایی كبدی  و روده‌ای هستند، بایستی قبل از مصرف مكمل‌های روی، حتما با پزشك خود مشورت كنند. پس سرخود به سراغ داروهای مكمل حاوی روی نروید.


منبع :
نوشته شده توسط عباس طالبی ساعت 10:53 ق.ظ در روز : یکشنبه 25 مرداد 1388

ویرایش شده در - و ساعت -

لینك ثابت | نظرات ()


مطالب پیشین